متفاوت است. حال قصد داریم به بررسی مختصری از ویترین مغازه ها اشاره کنیم که چطور بر پیشرفت و جلب مشتری بیشتر تاثیر می گذارد. به همین دلیل، ما در تهران دیزاین قصد داریم شما را با نکاتی در خصوص طراحی دکوراسیون طلافروشی آشنا کنیم. در این بخش قصد داریم نگاهی به طراحی داخلی مغازه جواهرفروشی، برند ایتالیایی Repossi بندازیم که توسط گروه معماران OMA دیزاین شده است. دکور مغازه طلا فروشی و طراحی آن مانند مغازه بوتیک و لباس فروشی، مشتریان عمده اش را خانم ها تشکیل می دهند و از این رو باید در هنگام طراحی و دیزاین دکور داخلی و ویترین آن؛ به سلیقه و روحیه خانم ها توجه نمود. چنانچه از لامپ مهتابی برای نورپردازی فضای طلافروشی استفاده نمودید این نور باعث میشود تا رنگ طلا و جواهر به خوبی نشان داده نشود به همین علت خریدار حس میکند که این محصول مرغوب نیست و برای خرید آن دو دل میشود. در فضای این برند شما شاهد یک الگوی شبکهای در بخش مواد غذایی (قدرت انتخاب و ارائه بیشتر محصول) و اما هندسی و زاویهدار در باقی نقاط به چشم میخورد.
از نظر مکانی باید در جایی قرار بگیرد که تسلط و دید کافی به ویترین بیرونی داشته باشد که فروشنده بتواند به راحتی طلای انتخابی را به مشتری بدهد. سعی کنید از شلوغ کردن فضا بپرهیزید زیرا که باعث سردرگمی مشتری می شود و نمی تواند به راحتی انتخاب کند. زیرا علاوه بر زیبایی محیط، چشم مشتریانی که به این مکان مراجعه می نمایند را اذیت نمی کند. بسیار حیاتی است که این واقعیت را همیشه در ذهن داشته باشید: از زمانی که شخصی قدم به فروشگاه شما می گذارد تا زمانی که تصمیم به پرداخت وجه می گیرد (و یا فروشگاه را بدون هیچ خریدی ترک می کند)، تصمیمات هوشمندانه در طراحی فضا، تفاوت قابل توجهی در اینکه فروشی داشته باشید یا خیر، ایجاد خواهد کرد.
مشتریان طلا فروشی نیز قطعا فشار خاصی را تحمل می کنند! اما همیشه می توان یک ویترین خاص با جلوه ای خیره کننده را در هر فروشگاهی طراحی کرد. با بازنگری این موتیف بوسیله لامپ های کریستالی خورشید مانند، در وسط بشقاب سرامیکی، علاوه بر تامین نورپردازی مورد نیاز پروژه، سعی در معاصر سازی این ابژه در کالبد پروژه را کردند. مفاهیم موجود در این موتیف تاریخی فرهنگی و همسویی آن با مفاهیم موجود در پروژه، همچون درخشندگی، نور و ارزش، طراحان را برآن داشت تا به عنوان الگوی طراحی از آن بهره ببرند. باید به نحوی دکور مغازه خود را طراحی نمایید تا زیباییهای موجود در طلا و جواهر هرچه بیشتر خودنمایی کنند. رنگ بندی یک مغازه طلا فروشی نیز شامل رنگ آمیزی دیوار ها، سقف، زمین و ویترین ها است که هر کدام می تواند انتخاب های زیادی را برای شما در دسترس بگذارد. از همین رو فضای زیر گاوصندوق را تا تیغه کندیم و با میلگرد، مش بندی و سپس بتن ریزی را انجام دادیم. در بازسازی واحد تجاری آقای پاکنهاد برای حفظ امنیت دیوارهای مغازه فرایند مسلح سازی دیوارهای مشترک را با مش میلگرد و ورق و در نهایت رابیتس بندی و گچ کاری روی آن شروع کردیم.
مطمئنا افراد با طیف وسیعی از فرهنگها مشتری شما هستند، بنابراین وجود چنین مکانی برای راحتی آنها، شما و فروشگاهتان را در ذهن آنها ثبت کند. با بررسی وضعیت قبلی مغازه و خیابان محل پروژه که راستای طلا فروشی ها است، طراحان دریافتند که ویترین ها علاوه بر عدم کیفیت مناسب جهت فضای ایستادن و تماشای مشتری، با محل عبور و مرور عابرین در پیاده رو تلاقی دارد بنابراین مبنای شروع طراحی، با بازبینی دکور ویترین های سنتی و عقب نشینی آن از جداره پیاده رو در نظرگرفته شد. ویترین و دکور طلا فروشی اولین تصویری است که مشتریان آن را می بینند.
با این حال برخی از افراد فضای سفید و روشن دلباز را برای تصمیم گیری هنگام خرید را ترجیح می دهند. با توجه به نوع کار در این فروشگاه لازم است تا مراجعه کنندگان و فروشندگان به هیچ وجه با یکدیگر در تماس نباشند. در طراحی های مجلل تمرکز روی نورهای روشن و پر زرق و برق است اما در طراحی های مدرن رنگ های تیره تر بیشتر به کار برده می شود. توجه خانم ها بیشتر معطوف به زیبایی و زرق و برق است و یک طراح حرفه ای باید از این امور روانشناسی اطلاع کافی داشته باشد. ارتفاع آن نیز می بایست از سطح کف مغازه بالاتر باشد و یک اختلاف ارتفاعی با جایگاه مشتری داشته باشد؛ این مساله باعث ایجاد تسلط بیشتر فروشنده نسبت به محیط می گردد.
رنگبندی، نورپردازی و چگونگی چیدمان عناصر از مهم ترین ویژگی های بصری است که چشم به انها واکنش نشان میدهد. لامپ های مهتابی یا نورهای قرمز و رقص نورها قطعا مشتری را از خرید منصرف می کنند. تولیدکنندگان این محصولات برای چسبندگی بیشتر این لایهها به یکدیگر از (PVB) استفاده میکنند که این امر سبب میشود تا در زمان ضربه و یا شکسته شدن شیشهها بدون تفکیک از یکدیگر تنها در محل خود خرد شوند. استفاده از آلومینیوم و آینه سبب درخشان شدن فضا شده است. این پروژه ملهم از تالار آینه کاخ گلستان با پوشش سرتاسری بدنه دیوارها و سقف می باشد. معمولا ظاهر دکوراسیون طلافروشی اولین چیزی است که مشتری با آن مواجه میشود. فضاهای باز و خلوت تاثیر مثبتی در دکوراسیون طلافروشی دارد. در طراحی این ویترین ها امنیت حرف اول را میزند زیرا طلا و جواهراتی که در این مغازه ها به فروش می رسند، بسیار قیمتی و لوکس هستند و در بیشتر این مغازه ها سعی می شود تا از شیشه های مقاوم و نشکن استفاده شود. باید ویترین ها و جانمایی جواهرات و طلا به نحوی در معرض نمایش قرار گیرد که دید خوبی برای مشتری داشته باشد.
در مرحله طراحی طلافروشی سعی کردیم با ارائه آلترناتیوهای مختلف در دو سبک مدرن و کلاسیک سلیقه کارفرما دستمان بیاید که پس از رفت و برگشت های متوالی بر اجرای طرح طراحی دکوراسیون مغازه طلا و جواهرات کلاسیک توافق شد. همچنین بنا به درخواست کارفرما کانتر مغازه که از حیث امنیتی بسیار مهم بود، برون سپاری کرده و به صورت گاوصندوق های به هم چسبیده با ورق دوبل درست کردیم. این بخش، یک سقف 101×101 سانتیمتری دارد که با دست رنگ شده و جذابیت فضا را بیشتر می کند. بازار طلاهای دست دوم مدت هاست که داغ است؛ تشخیص طلای دست اول و دست دوم شاید تا حدودی مشکل باشد. داشتن مغازههای شیک با طلاهای خاص میتواند مشتریان شما را تبدیل به مشتریان ثابت نماید و سود شما را افزایش دهد، اما نکاتی در این میان وجود دارند. اگر اکثر طلاهای شما به رنگ سفید و نقرهای هستند، بهتر است از رنگ قهوهای و مشکی برای ویترین خود استفاده کنید تا جلوه طلا بیشتر گردد.
اگر نور نامناسب و یا ناکافی باشد، جلوه جواهرات را کم کرده و زیبایی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. دقت داشته باشید که انتخاب رنگ در طلافروشی دارای اهمیت بسیار زیادی است زیرا انتخاب یکرنگ نامناسب میتواند تا حد زیادی از درخشش جواهرات شما کاسته و از جلوه آن بکاهد. یک نور نامناسب، درخشش و جلای طلا را می گیرد. طراحی نور پردازی باید به گونه ای باشد تا علاوه بر تامین روشنایی مورد نیاز در محیط، درخشش و جذابیت جواهرات و محیط قرار گرفتن آنها را به بهترین نحو به نمایش بگذارد. اما استراتژیهای متداول تری وجود دارند که همه خرده فروشان می توانند از آنها برای بالابردن فروش خود استفاده کنند. شما میتوانید برای تأمین نور مورد نیاز محیط از لامپهای کوچک استفاده کنید. از توجه شما سپاسگزاریم. تامین بشقاب ها با توجه به نیاز طراحان در طراحی و استحکام مورد نیاز، در کارگاه های صنایع دستی منطقه صورت گرفت. پیشنهاد ما محیطی خلوت با یک طراحی و مدلی خاص است. اگر در زمینه دکوراسیون طلا فروشی و طراحی داخلی فروشگاه تجاری نیاز به مشورت دارید با ما تماس بگیرید.
برای داشتن محیطی متفاوت تلاش کردیم تا با استفاده از قاب های گچبری شده کلاسیک و کاغذ دیواری های ساده و طرح دار در داخل آنها، رفلکتی طلایی و متفاوت از نورپردازی داشته باشیم تا بدین وسیله توانسته باشیم معماری داخلی این فضا و رنگ های استفاده شده در آن را در ذهن مشتری حک کرده باشیم. در مغازه هایی که در انها از کفپوش یا دیوارهایی با رنگ های تیره استفاده کرده اید، بهترین گزینه استفاده از نورپردازی موضعی است. برخی از مغازه ها، خدمات یا اجناسی را به مشتریان خود ارائه می دهند که فراهم شدن یا این که خرید آنها زمانبر است. به کار گرفتن المانهای مختلف برای زیبایی هرچه بیشتر این اماکن به منحصر به فرد شدن دکوراسیون منجر میشود. خوب تر است در طراحی دکوراسیون داخلی مغازه پوشاک زنانه از گونه های رنگ هایی به کار گیری شود که آیتم علاقه خانم ها میباشد و علاوه بر همین تعیین دکور و چیدمان پوشاک در قفسه و یا این که مکان هایی که برای قرار دادن انواع پوشاک در نظر گرفته شده از اساسی زیادی برخوردار است. طراحی داخلی فروشگاهها، یکی از عناصر اصلی و تاثیرگذار در ایجاد یک خاطره خوب از خرید و بیان داستان و روایت برند است.
طلا و جواهرات، کالاهایی با ارزش زیاد و قیمت بالا هستند و طراحی داخلی مغازه هایی که به فروش آن ها می پردازند، باید به گونه ای باشد که این اجناس به راحتی در دسترس مشتری ها قرار نگیرند. یکی از عوامل بسیار مهم که باعث جلب توجه مشتریان و زیباتر به نظر رسیدن طلا و جواهرات میشود، نور زیاد و البته انعکاس نور است. ویترین طلا فروش از جنس ام دی اف یکی از متریال های خوب برای اجرای ویترین طلا فروشی است. اما چه چیز باعث ایجاد روحیه خوب در فروشنده می شود؟ بوها باعث یادآوری خاطرات و ایجاد لحظات خوب است. برای طراحی این مغازه 50 متری طلا فروشی، طراحان شیپ با توجه به سبک کار صاحبان این مشاغل و نیاز آنها، سبک کلاسیک و پرزرق و برق آن را به عنوان بهترین گزینه برای طراحی این فضا انتخاب کردند تا بدین وسیله همخوانی خاصی میان رنگ های دکوراسیون و زیورآلات (رنگ طلایی) ایجاد کنند. این واحد تجاری پیش تر، به صورت فروشگاه لوازم ورزشی بود و در آن اصطلاحاً بالکن نیم طبقه ای با سقف سبک زده شده بود که به پیشنهاد ما این سقف رو برداشته و ارتفاع موجود را به 3.5 متر افزایش دادیم که با این کار سعی کردیم فضای داخل مغازه را بزرگتر و دلبازتر جلوه دهیم.
سوال اصلی طراحی و بازسازی طلافروشی هومهر یزد این بود که چگونه می توان در شهری با سابقه تاریخی فرهنگی، مغازه طلا فروشی طراحی کرد که علاوه بر پاسخگو بودن به نیازهای پروژه، به فرهنگ وشهر خود وفادار باشد و از کلیشه های موجود همچون استفاده از متریال های لوکس نیز فاصله بگیرد. طلا به عنوان یکی از زیباترین زیورآلات، مورد علاقه بسیاری از افراد است. قدمت استفاده از طلا و جواهرات قیمتی در تزیین ظروف و تولید زیورآلات به نخستین سال های کشف و استخراج آن بر می گردد. برخی از افراد نیز به چشم سرمایهگذاری به طلا نگاه کرده و هر از گاهی به طلافروشی مراجعه میکنند. از بازگو کردن داستان برندتان و خلق تجارب عمیق خرید، تا ترکیب ویترینهای جالب توجه و علائم راهنمای ضروری، هنگامی که وارد جزئیات هر بخش می شویم، می بینیم که شیطان در جزئیات است.
مشتریان هنگام ورود به طلافروشی به جزئیات و ظرافت آن توجه میکنند. در این پروژه طبق طراحی کارهای نورپردازی ویترین و داخل مغازه و همچنین نورهای مخفی و هالوژن ها در مسیر ورود و خروج اجرا شد. همیشه سرویس های پر فروش در داخل ویترین قرار می گیرند. با توجه به این نکته که قشر هدف و عمده مشتریان طلا فروشی را خانم ها تشکیل می دهند، باید با شناخت سلایق و ویژگی های ذاتی آنان در طراحی طلا فروشی، از ترفند هایی در جهت افزایش فروش استفاده نمود. باید این نکته را مد نظر قرار داد که خانم ها، بیشترین مشتریان برای یک مغازه طلا فروشی هستند و آقایان، کمتر از این فروشگاه ها خرید می کنند و باید این نکته را مد نظر قرار داد که هدف و تمرکز باید روی قشر بانوان باشد. این که کانتر طلا فروشی باید چطور باشد یکی از نکته های مهم در طلا فروشی است مخصوصا برای طلا فروشی های کوچک که باید طوری طراحی شود که دید خوبی به ویترین از بیرون داشته باشد تا در صورت انتخاب از ویترین به آن کنترل کامل داشته باشد.