امتیاز به این مطلب
امتیاز به این مطلب
پیامکهای خط خدماتی میتواند شامل موارد زیادی باشد. از تخفیفهای فروشگاهها گرفته تا اعلام نوبت درمانگاه و بیمه تا اطلاع رسانی در مورد خلافی ماشین و بسیاری موارد دیگر. هرگونه ارسال پیامک که بدون رضایت صاحب شماره باشد و بدون اطلاع او صورت گیرد به عنوان پیامک تبلیغاتی شناخته میشود. به این ترتیب افراد میتوانند خواستار لغو این پیامها و عدم دریافت آنها باشند. خط خدماتی در واقع حالتی از خطوط اختصاصی است که با دریافت مدارک حقوقی از اپراتورها تحویل میشوند. در خط خدماتی، ارسال تبلیغات و اس ام اس تخفیف و بسیاری موارد دیگر ممنوع است. در این پیامها صرفاً باید اقدام به اطلاع رسانی به کاربران نمود.
خط خدماتی اشتراکی مخصوص افرادی است که شرکت ثبت شده حقوقی نداشته و صرفاً صاحب یک وبسایت یا اپلیکیشن هستند. در صورتی که این افراد بخواهند به مشتریان خود پیامک بفرستند لازم است از خطوط خدماتی اشتراکی استفاده نمایند.
خط خدماتی اشتراکی مخصوص افرادی است که شرکت ثبت شده حقوقی نداشته و صرفاً صاحب یک وبسایت یا اپلیکیشن هستند. در صورتی که این افراد بخواهند به مشتریان خود پیامک بفرستند لازم است از خطوط خدماتی اشتراکی استفاده نمایند. پیامکهایی مانند ثبت نام، ارسال کد تأیید، احراز هویت دو مرحلهای، ورود و پیگیری خرید و ارسال کد مرسوله از میتوانند این طریق صورت بگیرند. با داشتن خط خدماتی اشتراکی چنین مشکلاتی برای کاربران حل میشوند. این خطوط اختصاصی نبوده و همچنین امکان ارسال به لیست سیاه مخابرات را نیز دارند.
شمارههای خدماتی متعلق به شرکتها، دفاتر و سازمانهایی است که پیامکهایی با محتوای کلی و مشخص در حوزۀ تخصصی همان مجموعه ارسال میکنند. این افراد خود مخاطب و داوطلب دریافت چنین پیامهایی هستند. اگر صاحب یک ارگان تخصصی و حقوقی هستید مراحل زیر را برای دریافت این خط باید سپری کنید. برخی از کاربردهای خطوط خدماتی شامل موارد زیر هستند:
برای خدماتی کردن خطوط خود باید ارگان یا سازمان حقوقی را داشته باشید. سپس با پر کردن یک سری فرم و وارد کردن اطلاعات همراه با مهر و امضا، درخواست خود برای خدماتی کردن خط را ارسال نمایید. با وارد کردن شناسه ملی و شماره ثبت شرکت خود، خط پیامکی شما به خط خدماتی تبدیل میشود. همچنین که باید تعهدنامهای را ارائه کرده و سفته با مبلغ مشخصی نیز تسلیم کنید تا قادر به دریافت خط خدماتی شوید. نکته قابل توجه این است که درخواست خط خدماتی برای افراد حقیقی از طرف اپراتورها به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
تا به اینجا گفتیم افرادی امکان دریافت پیام از خطوط خدماتی دارند که خود داوطلب دریافت آن شده باشند. مثلاً شما عضو یک سایت میشوید و برای تأیید هویت لازم است یک کد را در سایت وارد کنید. این کد از طریق اس ام اس به دست شما میرسد. بنابراین شما باید آن کد را از طریق موبایل خود دریافت نمایید. وقتی شماره موبایلتان را وارد میکنید یک کد به شما اس ام اس میشود.
برخی افراد تصور میکنند که سرعت ارسال پیامک از طریق سرویس خط خدماتی پایینتر از خطوط تبلیغاتی است. در حالی که به هیچوجه اینطور نبوده و سرعت ارسال و دریافت پیامک ربطی به نوع خط ندارد. همچنین لازم به ذکر است که شماره خطوط خدماتی ثابت بوده و تغییر نمیکند. سیستم مانیتورینگ هوشمند آن نیز باعث میشود تا هیچگونه مشکلی در روند ارسال پیامک ایجاد نشود. برخی از مزایای استفاده از پیامک خدماتی شامل موارد زیر است:
در این حالت شما خود داوطلب دریافت این پیامک شدهاید. این اتفاق را همهمان در موارد مختلف تجربه کردهایم. مثلاً هنگام خرید اینترنتی از دیجی کالا چنین کدی به ما ارسال میشود. اتفاقی مشابه را در زمان مراجعه به بیمه، برداشت و واریز وجه از حساب بانکی و بسیاری موارد مشابه تجربه کردهایم. اما ببینیم شرایط دریافت خط خدماتی برای شرکتها و سازمانها چیست؟
پیامهای مشخصی با محتوای اطلاع رسانی از طریق مجموعهها برای افرادی که خود قصد دریافت چنین پیامهایی دارند ارسال میشود. محتوای کلی پیامکهای خط خدماتی نیز اطلاع رسانی و ارائۀ خدمات به مخاطبین و مشتریان خود است. طبق ابلاغیۀ شرکت ارتباطات سیار ایران از اول اردیبهشت سال ۱۳۹۲، سرشمارههای ارسال پیامک به دو شاخۀ خدماتی و تبلیغاتی دستهبندی شد.
برای بسیاری از ما این سؤال پیش میآید که چگونه میتوان پیامکهایمان را به لیست سیاه ارسال کنیم؟ چطور میتوانیم به افرادی که شمارۀ ما را برای ارسال تبلیغات مسدود کردهاند پیامک بفرستیم؟ پاسخ این سؤال مشخص بوده و یکی از بهترین راهها برای این کار، استفاده از خط خدماتی است. مطابق با ابلاغیۀ شرکت مخابرات، سرشمارههای ارسال پیامک به دو شاخۀ تبلیغاتی و خدماتی تقسیمبندی میشوند. شمارههای تبلیغاتی را که همۀ ما میشناسیم. همان شمارههایی که اغلب روی گوشیهای خود با دریافت پیامک تبلیغاتی شناختهایم. این شمارهها برای ارسال پیامک تبلیغاتی به کار میروند و میتوانند توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مورد استفاده قرار بگیرند. در مقابل، شمارۀ خطوط خدماتی است که متعلق به شرکتها و سازمانهای خصوصی و دولتی است.