در سالهای اخیر عمدهی توجه نامزدهای هر رقابت سیاسی، برگزیدن موثرترین شعار انتخاباتی برای کمپین خود بوده است. تاثیری که این چند کلمهی کوتاه در روند نتیجهی رویداد انتخابات دارد شگفتانگیز است. اغلب مردم تا سالها بعد از انتخابات و حتی اگر کاندیدای مورد نظر پیروز نشود، او را با شعاری که تبلیغ کرده بود میشناسند. به همین دلیل برای اینکه با تعدادی از این شعارها که منجر به پیروزی نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری ایران شد آشنا شوید، در ادامه نمونههایی از آنها را مطالعه میکنیم:
- ابوالحسن بنیصدر: مدافع عدالت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی
- محمدعلی رجایی: بدون شعار اما مشهور به سادهزیستی
- آیت الله سید علی خامنهای: حکومت اسلامی آن حکومتی است که مردم را به فکر کردن دعوت میکند و هدایت ذهن مردم را بر عهده میگیرد.
- اکبر هاشمی رفسنجانی: همه با هم کار برای سازندگی ایران (توسعه اقتصادی)
- سید محمد خاتمی: فردای بهتر برای ایران اسلامی (توسعه سیاسی)
- محمود احمدینژاد: پول نفت باید سر سفرده مردم بیاید، مردی از جنس مردم (عدالت و سادهزیستی)
- حسن روحانی: دولت تدبیر و امید ( توسعه اقتصادی – دیپلماسی)
هر انتخاباتی در هر سطحی نیاز به تبلیغاتی مناسب و طبق خواستهی رای دهندگان دارد. انتخابات شورای شهر که چندین سال است همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار میشود برای مردم شهرها از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین نامزدهایی که قصد حضور در شورای شهر را دارند باید کمپین و شعار انتخاباتی مرتبط با هدف خود را تبلیغ کنند.
اگر دقت کرده باشید اغلب منتخبین بعدها نیز با همان شعاری که در ابتدا بر روی آن تاکید داشتند به خاطر مردم ماندند. شاید سالها از انتخاب آنها بگذرد اما مردم هیچوقت این جملات کوتاه و یا کلماتی که نامزدها بر آن تاکید داشتند و وعده داده بودند را فراموش نخواهند کرد.
همانطور که بارها اشاره کردیم برای اینکه در انتخابات ریاست جمهوری و یا شورای شهر از طریق شعار انتخاباتی تاثیر بسزایی در میان مردم بگذارید و با این شعار شناخته شوید، نیاز دارید پس از بررسی و طی کردن اصول نوشتن آن، شعاری مناسب با هدف و وعدههای خود انتخاب کنید.
به ارتباط بین شعار تبلیغاتی و پیام کمپین خود، بسیار دقت کنید. این دو فاکتور باید در یک مفهوم و در یک راستا باشند.
یک شعار تبلیغاتی نباید بدون فکر و بررسی ساخته شود. یک اشتباه که بسیاری از کمپینها مرتکب میشوند، نوشتن شعار سیاسی بدون فکر کردن در مورد پیام رسانی کلی کمپین است. اشتباه معمول کمپینها هنگام ایجاد شعارها اشتباه گرفتن پیام تبلیغات کمپین انتخاباتی با شعار انتخاباتی است. در نگاه اول، به نظر میرسد این دو مفهوم کاملاً شبیه به هم باشند، اما هر یک از آنها جایگاه مشخصی در استراتژی مبارزات سیاسی دارند.
پیام کمپین انتخاباتی چیست؟
هر شهری نیاز به اعضایی در شورای شهر دارد تا مشکلات مردم و آن شهر را به درستی بشناسد و در راستای حل آنها بکوشد. اگر در شعار خود مفاهیم یا کلماتی غیر از اهداف اساسیای که دارید را ذکر کنید، رای دهندگان را دچار گمراهی میکنید. چند نمونه از شعارهایی که کاندیداهای شهرهای مختلف و همچنین ائتلافها در طی این سالها از آن برای تبلیغاتشان استفاده کردند را مرور میکنیم:
- مرتضی طلایی (شورای شهر تهران): شورای مردم
- بهاره آروین (شورای شهر تهران): شهری تمام شیشهای
- جلال تعصبی (شورای شهر سبزوار): تداوم سازندگی
- احمد نوروزی (شورای شهر مشهد): شهر من روح بهارانت کو؟
- غلامرضا شکوهیپور (شورای شهر گچساران): صداقت، تعامل، تلاش، جهت شهری آباد
- هاجر چنارانی (شورای شهر نیشابور): هستیم بر آن عهد که بستیم.
- سمیه محمودی (شورای شهر اصفهان): سفیر خدمت
- ائتلاف فراگیر اصلاحطلبان مشهد: آماده برای تغییر
- ائتلاف فراگیر اصلاحطلبان شیراز: لیست امید، شهر امید
- ائتلاف اصلاح طلبان (چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران): شهر من، من به تو میاندیشم.
- ائتلاف بزرگ حامیان دولت (شورای شهر بندر انزلی): تدبیر، تغییر، امید
- لیست خدمت (شورا شهر تهران): در خدمت شهر
- لیست امید تهران: ایران را حفظ کنیم، تهران را پس بگیریم.

چند نمونه دیگر شعارهای مهم از کاندیداهای دورههای مختلف ریاست جمهوری:
- علی لاریجانی: هوای تازه با دولت امید
- محسن رضایی: آن مرد با نان میآید
- مصطفی معین: ایران برای همه ایرانیان/ دوباره میسازمت وطن
- مهدی کروبی: تغییر برای ایران
- محمد باقر قالیباف: زندگی خوب برازنده ایرانی
- سعید جلیلی: مقاومت رمز پیشرفت
- علی اکبر ولایتی: دولت متمم (متدین، تجربهدار، متخصص، معتدل و مشورت پذیر)
- محمدرضا عارف: معیشت، منزلت و عقلانیت
- محسن مهرعلیزاده: دولت رفاه
چند نمونه از شعارهای انتخاباتی شورای شهر
میتوان گفت یک پیام کمپین انتخاباتی در واقع قهرمان گمنام یک رقابت سیاسی است. این موضوعی است که شما برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف خود در همه رسانهها استفاده میکنید و باید به شما کمک کند تضاد واضحی بین خود و رقیب خود در مورد موضوعات مورد علاقهای که دارید ایجاد کنید.
همانطور که اشاره کردیم، ایدهپردازی و نحوهی انتخاب این شعار کار آسانی برای اعضای تیم یک کاندیدا نیست. برای راهنمایی بیشتر در ادامه ابتدا مفاهیم مربوط به نحوهی انتخاب و نوشتن شعار انتخاباتی را با مطالعه میکنیم و سپس چند نمونه از شعارهای رقابتهای انتخاباتی پیشین ریاست جمهوری و شورای شهر را با هم مرور میکنیم.
شعار انتخاباتی چیست؟
نحوهی نگارش یک شعار انتخاباتی
امتیاز به این مطلب