بازی نیز از سرگرمیهایی است که همه افراد در هر سنی به آن علاقه دارند. شما با ارائه یک بازی برای مشتریان میتوانید متناسب با امتیازی که کسب میکنند خدماتی به آنها عرضه کنید.
۷. برنامه باشگاه مشتریان ترکیبی
آشنایی با استراتژیهای بازاریابی، مطالعه و بررسی نمونههای موفق و در نهایت انجام آزمون خطا مسیری است که به داشتن برنامهای مؤثر برای ارتباط با مشتریان منجر میشود.
سخن آخر
باشگاه مشتریان مجموعهای از مشتریان همراه با اطلاعاتشان است که خدمات مدون و خاصی را دریافت میکنند.
هدف اصلی باشگاه مشتریان شناخت و حفظ مشتریان وفادار است. و پس از آن تبدیل مشتریان موقت به بلند است.
باشگاه مشتریان به دو نوع باشگاه مشتریان بسته و باز تقسیم میشود.
هر کسبوکار با توجه به خدمتی که ارائه میدهد میتواند از برنامههای مختلف باشگاه مشتریان اعم از برنامه ترتیبی، برنامه حساب ویژه، برنامه امتیازی و برنامه مبتنی بر ارزشهای مشترک استفاده کند.
شما میتوانید چندین نمونه از برنامههای باشگاه را با هم ترکیب کنید و با توجه به راهکاری که بیشترین بازدهی را دارد، از آنها استفاده کنید.
نمونههای باشگاه مشتریان موفق
باشگاه مشتریان خود روشی برای ارتباط مؤثرتر با این مشتریان است. با توجه به اینکه مشتریان بلندمدت سود بیشتری نسبت به مشتریان کوتاهمدت دارند، در این بستر تلاش میشود مشتریان بلندمدت را زمان طولانیتری در کنار خود نگه دارند و تعداد آنها را بیشتر کنند. در باشگاه مشتریان امکانات ویژهای مانند کوپن، تخفیف ویژه، شرکت در برنامههای خاص و قرعهکشی ارائه میشود. در نهایت اینکه هدف باشگاه مشتریان حفظ مشتریان وفادار آن کسبوکار است.
باشگاه مشتریان چه مزیتهایی دارد؟
هر کسبوکاری در هر زمانی تعدادی مشتریان پر و پا قرص دارند. این مشتریان وفادار، اطلاعرسانیهای شما را با دقت میخوانند، به شما چه حضوری چه به صورت نظرخواهی مجازی بازخورد میدهند و در انتظار زمان تخفیفهای ویژه و ارائه خدمات جدید شما هستند. باشگاه مشتریان در واقع روشی است که این مشتریان را سازماندهی میکند و در سازوکار مدیریتی بهینهتری به آنان اطلاعرسانی و خدمترسانی میکند. پس از تشکیل باشگاه مشتریان، باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش تعداد این مشتریان وفادار باشید.
استارباکس برای افرادی که به صورت اینترنتی از فضای خاصی که استارباکس برای آنان در نظر گرفته، خرید میکنند امتیاز ویژهای قائل میشود. این برند به مشتریان با توجه به اطلاعات شخصیشان هدایایی شخصی سازی شده که مورد توجه آنان قرار بگیرد را هدیه میدهد. اقدامی که در سودآوری و افزایش مشتریهای آن تأثیر دارد.
۳. باشگاه مشتریان ویتامکس
مشتریهای همیشگی خود را در کیفیت خدماتی که دریافت میکند سهیم میداند به همین دلیل نقدهای مؤثر و سودمندی را به شما میدهند. نقدهایی که به پیشرفت کسبوکار شما کمک شایانی میکنند. عضویت مشتریان وفادار در باشگاه به آنان حس ارزشمندی میدهد. روشی که احساس میکنند به آنها توجه بیشتری از سمت شما میشود. این حس در کنار برخورداری از مزایای فیزیکی و مادی میتواند رضایت آنان را بیشتر کند.
داشتن یک باشگاه مشتریان خوب مشتریان جدید را نیز به سمت کسبوکار شما جذب میکند. هر چند نسبت به حفظ مشتریهای ثابت هزینه بیشتری دارد اما به گسترش کسبوکار شما کمک میکند.
هزینه جذب مشتری جدید ۷ برابر هزینه نگه داشتن مشتریان بلند مدت است.
احتمال فروش کالا به مشتریان جدید حدود ۱۵ درصد است در حالی که احتمال فروش به مشتریان قدیمی حدود ۷۰ درصد است.
حدود ۸۰٪ سود آینده شما از ۲۰٪ مشتریان فعلی به دست میآید و ۶۵٪ کسبوکار شما در آینده را مشتریان فعلی تأمین میکنند.
باشگاه مشتریان چه معایبی دارد؟
داشتن اطلاعات غلط از مشتریان میتواند باعث کاهش بازده باشگاه مشتریان شود.
کسبوکارهای زیادی در حال حاضر باشگاه مشتریان دارند. به همین دلیل صرف داشتن آن، رضایت مشتری بالا نمیرود. در این زمینه نیاز است از اصول بازاریابی کمک بگیرید و به بهترین روش از آن استفاده کنید.
استفاده از باشگاه مشتریان برای کسبوکار شما هزینههایی با خود به همراه دارد. هر چند در صورت استفاده خلاقانه چند برابر آن به شما برمیگردد.
انواع باشگاه مشتریان
از دیگر مزیتهای باشگاه مشتریان این است که به حفظ مشتریان کمک میکند و مشتریان موقت را به بلندمدت تبدیل میکند. جذب مشتری جدید به مراتب هزینه بیشتری نسبت به حفظ مشتریان فعلی دارد. مشتریان قدیمی، به این دلیل قدیمی هستند و وفادار ماندهاند که به خدماتی که شرکت شما ارائه میدهند اعتماد دارند و شرکت شما پس از بررسی و خطاهای بسیار نسبت به رقیبان پیروز شده است. به همین دلیل مشتریان حاضرند هزینه بیشتری صرف میکنند و ترجیح میدهند از خدمات شما استفاده کنند تا دوباره هزینه و زمان را صرف شناخت برندهای جدید کنند.