
بروزرسانی: 24 خرداد 1404
باشگاه مشتریان چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
بازی نیز از سرگرمی هایی است که همه افراد در هر سنی به آن علاقه دارند. شما با ارائه یک بازی برای مشتریان می توانید متناسب با امتیازی که کسب می کنند خدماتی به آن ها عرضه کنید.
۷. برنامه باشگاه مشتریان ترکیبی
آشنایی با استراتژی های بازاریابی، مطالعه و بررسی نمونه های موفق و در نهایت انجام آزمون خطا مسیری است که به داشتن برنامه ای مؤثر برای ارتباط با مشتریان منجر می شود.
سخن آخر
- باشگاه مشتریان مجموعه ای از مشتریان همراه با اطلاعاتشان است که خدمات مدون و خاصی را دریافت می کنند.
- هدف اصلی باشگاه مشتریان شناخت و حفظ مشتریان وفادار است. و پس از آن تبدیل مشتریان موقت به بلند است.
- باشگاه مشتریان به دو نوع باشگاه مشتریان بسته و باز تقسیم می شود.
- هر کسب وکار با توجه به خدمتی که ارائه می دهد می تواند از برنامه های مختلف باشگاه مشتریان اعم از برنامه ترتیبی، برنامه حساب ویژه، برنامه امتیازی و برنامه مبتنی بر ارزش های مشترک استفاده کند.
امتیاز به این مطلب
منبع
شما می توانید چندین نمونه از برنامه های باشگاه را با هم ترکیب کنید و با توجه به راهکاری که بیشترین بازدهی را دارد، از آن ها استفاده کنید.
نمونه های باشگاه مشتریان موفق

باشگاه مشتریان خود روشی برای ارتباط مؤثرتر با این مشتریان است. با توجه به اینکه مشتریان بلندمدت سود بیشتری نسبت به مشتریان کوتاه مدت دارند، در این بستر تلاش می شود مشتریان بلندمدت را زمان طولانی تری در کنار خود نگه دارند و تعداد آن ها را بیشتر کنند. در باشگاه مشتریان امکانات ویژه ای مانند کوپن، تخفیف ویژه، شرکت در برنامه های خاص و قرعه کشی ارائه می شود. در نهایت اینکه هدف باشگاه مشتریان حفظ مشتریان وفادار آن کسب وکار است.
باشگاه مشتریان چه مزیت هایی دارد؟
هر کسب وکاری در هر زمانی تعدادی مشتریان پر و پا قرص دارند. این مشتریان وفادار، اطلاع رسانی های شما را با دقت می خوانند، به شما چه حضوری چه به صورت نظرخواهی مجازی بازخورد می دهند و در انتظار زمان تخفیف های ویژه و ارائه خدمات جدید شما هستند. باشگاه مشتریان در واقع روشی است که این مشتریان را سازماندهی می کند و در سازوکار مدیریتی بهینه تری به آنان اطلاع رسانی و خدمت رسانی می کند. پس از تشکیل باشگاه مشتریان، باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش تعداد این مشتریان وفادار باشید.
استارباکس برای افرادی که به صورت اینترنتی از فضای خاصی که استارباکس برای آنان در نظر گرفته، خرید می کنند امتیاز ویژه ای قائل می شود. این برند به مشتریان با توجه به اطلاعات شخصی شان هدایایی شخصی سازی شده که مورد توجه آنان قرار بگیرد را هدیه می دهد. اقدامی که در سودآوری و افزایش مشتری های آن تأثیر دارد.
۳. باشگاه مشتریان ویتامکس
مشتری های همیشگی خود را در کیفیت خدماتی که دریافت می کند سهیم می داند به همین دلیل نقدهای مؤثر و سودمندی را به شما می دهند. نقدهایی که به پیشرفت کسب وکار شما کمک شایانی می کنند. عضویت مشتریان وفادار در باشگاه به آنان حس ارزشمندی می دهد. روشی که احساس می کنند به آن ها توجه بیشتری از سمت شما می شود. این حس در کنار برخورداری از مزایای فیزیکی و مادی می تواند رضایت آنان را بیشتر کند.
- داشتن یک باشگاه مشتریان خوب مشتریان جدید را نیز به سمت کسب وکار شما جذب می کند. هر چند نسبت به حفظ مشتری های ثابت هزینه بیشتری دارد اما به گسترش کسب وکار شما کمک می کند.
- هزینه جذب مشتری جدید ۷ برابر هزینه نگه داشتن مشتریان بلند مدت است.
- احتمال فروش کالا به مشتریان جدید حدود ۱۵ درصد است در حالی که احتمال فروش به مشتریان قدیمی حدود ۷۰ درصد است.
- حدود ۸۰٪ سود آینده شما از ۲۰٪ مشتریان فعلی به دست می آید و ۶۵٪ کسب وکار شما در آینده را مشتریان فعلی تأمین می کنند.
باشگاه مشتریان چه معایبی دارد؟
- داشتن اطلاعات غلط از مشتریان می تواند باعث کاهش بازده باشگاه مشتریان شود.
- کسب وکارهای زیادی در حال حاضر باشگاه مشتریان دارند. به همین دلیل صرف داشتن آن، رضایت مشتری بالا نمی رود. در این زمینه نیاز است از اصول بازاریابی کمک بگیرید و به بهترین روش از آن استفاده کنید.
- استفاده از باشگاه مشتریان برای کسب وکار شما هزینه هایی با خود به همراه دارد. هر چند در صورت استفاده خلاقانه چند برابر آن به شما برمی گردد.
انواع باشگاه مشتریان
از دیگر مزیت های باشگاه مشتریان این است که به حفظ مشتریان کمک می کند و مشتریان موقت را به بلندمدت تبدیل می کند. جذب مشتری جدید به مراتب هزینه بیشتری نسبت به حفظ مشتریان فعلی دارد. مشتریان قدیمی، به این دلیل قدیمی هستند و وفادار مانده اند که به خدماتی که شرکت شما ارائه می دهند اعتماد دارند و شرکت شما پس از بررسی و خطاهای بسیار نسبت به رقیبان پیروز شده است. به همین دلیل مشتریان حاضرند هزینه بیشتری صرف می کنند و ترجیح می دهند از خدمات شما استفاده کنند تا دوباره هزینه و زمان را صرف شناخت برندهای جدید کنند.