حتما میدانید که تبلیغات سیاسی دیگر فقط به معنای تبلیغات بنری و سخنرانیهای ترغیب کننده و طولانی مدت انتخاباتی نیست. در طی سالهای اخیر آنقدر این کمپینها تغییر کردهاند که دیگر مانند گذشته نمیتوان از روشهای پیشین برای پیروزی در انتخابات استفاده کرد. با اینکه هنوز هم احزاب و جناحهای سیاسی بخش عظیمی از گرم کردن تنور انتخابات را بر عهده دارند، اما تقریباً همه احزاب سیاسی و سیاستمداران از روش های تبلیغاتی مدرن برای برقراری ارتباط با مردم و برگزاری کمپین انتخاباتی موفق استفاده میکنند.
همهی این سمتها به نوبهی خود ارزشمند هستند، اما فقط شما میدانید که چه توانایی مالی برای استخدام دارید و چه عواملی میتواند بهترین بازده را به شما بدهد تا آنها گرد هم آورید.
پیام رسانی کمپین باید در هر منطقه با اطلاعات پیش زمینهای، از جمله سوابق و رزومهی کاری نامزد در این زمینه و برنامهی او در سالهای آینده به گوش مردم برسد. پس اطلاعرسانی این موارد، پیام کلی تبلیغات انتخاباتی که برندسازی شخصی نامزد را هم شامل میشود باید اجرا شود. به یاد داشته باشید که برای تاثیر هرچه بیشتر باید متمایز از دیگران باشید. پیام شما می تواند همانند مخالفان شما باشد اما باید به گونه دیگری ارسال شود.
استفاده از چهرههای شناخته شدهی فضای مجازی میتواند بهترین تبلیغ برای کمپین انتخاباتی شما باشد.
- واتساپ: در حال حاضر مهمترین ابزار ارتباطی در ایران واتساپ است. با اینکه تیمهای تبلیغاتی واتساپ را به عنوان یک ابزار ارتباطی و تبلیغی ثانویه در نظر میگیرند اما میتوانند در ارسال پیامها و فایلهای مهم از آن استفاده کنند. همچنین ساخت گروههای بحث و گفتگو در رابطه با انتخابات در این شبکهی اجتماعی میتواند به شما در پیشبرد مسیر تعاملی کمپین کمک کند.
- تلگرام: کانالهای تلگرامی هنوز طرفداران خود را دارند. اطلاعرسانی از طریق این اپلیکیشن در رابطه با زمان برگزاری دیدارهای حضوری یا آنلاین، پخش ویدیوهای تبلیغاتی، پوسترها و ساخت کانالی که خبرهای مهم مربوط به کمپین شما را به گوش مردم برساند قطعا تاثیر مثبتی در تبلیغات شما خواهد گذاشت.
- پیامک انتخاباتی: به صرفهترین و سریعترین رسانهی ارتباطی هنوز پیامک است. در سالهای گذشته بسیاری از کاندیداهای انتخاباتی از این طریق مهمترین اخبار و اطلاعات مربوط به برنامههای خود را به مردم و در سطح انبوهی از مخاطبان ارسال کردهاند. این روش همچنان موثر است و میتواند به عنوان ابزاری که همه به آن دسترسی دارند مورد استفاده قرار بگیرد.
اندازهی تیم مبارزاتی شما تأثیر قابل توجهی در توانایی شما بر انجام موفقیت آمیز کمپین خواهد داشت. هدف اصلی داشتن بیشترین تعداد داوطلب و کارمند در کمپین شما است که البته یک عنصر استراتژیک به حساب میآید و باید تمام جوانب آن را در نظر بگیرید. به عنوان مثال باید از خود بپرسید که آیا توانایی پرداخت هزینه یا توانایی مدیریت آنها را دارید یا خیر. تصور کنید که برنامههای متعددی برای تبلیغ خود در نظر دارید. اگر نیاز است که به استانهای دیگر بروید و یا رویدادهای آنلاین زیادی داشته باشد باید تیمی منسجم و قوی در پشت صحنهی آن فعالیت داشته باشند. نمیتوان با هزینهای اندک و کمک گرفتن از تعداد افراد کم، موفقیتی بزرگ را به دست آورد.
روش آمادگی برای حضور در رسانه باید از پیش تمرین و مشخص شود. اگر میخواهید در مقابل رقبای خود در مناظرهی انتخاباتی به طور زنده قرار بگیرید، باید خود را برای پاسخ به هر سوال یا موقعیتی آماده کنید. در موارد دیگر بهتر است با مصاحبهگر و یا رای دهندگان به زبانی مشترک، با احترام و چالشبرانگیز صحبت کنید. مهارت داشتن در سخنگویی در اینجا به شما کمک فرآوان خواهد کرد. اگر میخواهید که خبره و موفق باشید باید از استادهای حاذق در این زمینه مشاوره بگیرید چرا که از این طریق باید بتوانید با عمدهی مردم ارتباط موثری برقرار کنید.
۹. برندسازی شخصی بسیار مهم است.
استراتژیهای مبارزات انتخاباتی در درجه اول باید به تبلیغات دیجیتالی نیز توجه داشته باشند. آماده سازی و دسترسی آسان وب سایتهای کاندیداها، بهینهسازی کانالهای اجتماعی کاندیداها، ایجاد لیستهایی برای ارسال ایمیل، ارسال پیامک انتخاباتی و ساخت تبلیغات جذاب ویدیویی در رسانههای اجتماعی از جمله روندهای تاثیرگذار تبلیغات در دههی اخیر بوده است.
چنین دادههای مهمی مشخص میکند که چرا و برای چه کسانی باید تبلیغ کنید. در واقع شما را با واقعیت موجود در رابطه با نظر مردم نسبت به این رویداد آشنا میکند. همچنین علاوه بر شناخت بهتر رای دهندگان، این دادهها این امکان را میدهند که اگر تا به الان مسیر اشتباهی برای کسب رای بیشتر رفتهاید را اصلاح کنند.
۵. برای رأی دهندگان هدف گذاری کنید.
این روزها تبلیغ کنندگان سیاسی به شدت فرصتهای ظهور رسانهها را برای دستیابی و جلب رای دهندگان در نظر میگیرند. سرمایهگذاری در یک سیستم مدیریت مبارزات سیاسی خوب میتواند اقدامی مناسب برای هر کاندیدایی باشد. نامزدها نباید از ریسک کردن و انجام فعالیتهای متفاوت در این دوران بترسند. هرچه بیشتر و زودتر بر روی برنامهریزی تبلیغات و روند اجرایی کمپین تمرکز کنمد، قطعا نتیجهی بهتری میگیرند.
نکتهی مهم: از هر یک از مدیران بخشها از قبیل مدیر کمپین، مدیر روابط عمومی و مدیر دیجیتال مارکتینگ، برنامه عملیاتی را درخواست کنید. هر برنامه باید براساس تعداد هفتهها تا روز انتخابات مشخص شده باشد.