
بروزرسانی: 31 خرداد 1404
مزایا و معایب بازاریابی پیامکی و تبلیغات پیامکی چیست؟
نمی توان گفت که نرخ باز شدن پیامک ها بالاست، اما نرخ پاسخ گویی آن کم است. به نسبت هر چه یک پیام تبلیغاتی بیشتر دیده شود، به همان اندازه هم در جلب توجه و جذب مخاطب هم مؤثر عمل خواهد کرد. طبق تحقیقات انجام شده میانگین نرخ پاسخ به پیامک های بازاریابی مشاغل مختلف حدود ۴۵ درصد یعنی چیزی نزدیک به نصف گزارش شده است. این آمار می تواند بسیار شگفت انگیز باشد و در صورت استفاده درست بازدهی و سوددهی زیادی را به دنبال داشته باشد.
مزایای بازاریابی پیامکی به قدری زیاد هستند که این شیوه را به یک روش محبوب بازاریابی نسبت به بسیاری از اشکال تبلیغاتی از جمله بازاریابی سنتی تبدیل کرده است. در ادامه به شما نشان می دهیم که بازاریابی پیامکی چه مزایایی برای کسب وکارها دارد.
بدون نیاز به اینترنت
یکی از بزرگ ترین معایب بازاریابی پیامکی این است که نمی توان در آن از محتواهای صوتی و تصویری برای جلب توجه مخاطب استفاده کرد. بنابراین بدون اینکه بتوانید این شیوه را دور بزنید، باید مانند سایرین تنها در قالب یک فرم کوتاه پیامکی نظر مخاطب را جذب و ترغیب به مشارکت کنید. البته این حالت در آن واحد می تواند نقطه قوتی نیز محسوب شود، زیرا نیازی به وارد شدن شما به جزئیات و صرف وقت و زمان زیادی ندارد.
در بالا گفتیم که پتانسیل تعامل افراد با پیامکی که ارسال می کنید، می تواند زیاد باشد. اما در همان جا هم شرطی برای این حالت تعیین کردیم و آن هم زمانی بود که به خوبی بدانید چه چیزی روی مخاطب شما تأثیر دارد. شما باید کلمات متن پیامک خود را طوری انتخاب کنید که مخاطب تشویق به انجام عکس العمل شود. شما باید ارزش واقعی پیام خود را درک کنید و خود را در نگاه مشتریان معتبر جلوه دهید.
قصد دارید از پنل های پیامکی برای تبلیغ برند خود استفاده کنید؟ پس حتماً باید قبل از هر چیزی درباره مزایا و معایب بازاریابی پیامکی اطلاعات کافی را به دست آورید تا با یک انتظار واقع بینانه پنل های پیامکی مختص به کسب وکار خود را خریداری کنید. اگرچه پیام رسان های محبوب زیادی مثل واتس اپ روی کار آمده اند، اما هنوز هم بازاریابی پیامکی یک استراتژی قدرتمند برای رشد کسب وکارها محسوب می شود. این روش رایج ارتباطی سال هاست که مورد استفاده مشاغل قرار گرفته است و با پیشرفت روش های استفاده از آن، اصلاً جای تعجب نیست که چرا تا این حد بین مردم محبوبیت پیدا کرده است. در حال حاضر قصد داریم در مورد مزایا و معایب بازاریابی پیامکی صحبت کنیم که به شما در تصمیم گیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از آن کمک می کند.
از طرفی گاهی ممکن است به دلایل مختلف اتصال به شبکه اینترنت از بین برود و یا سرعت داده های تلفن همراه تا حد زیادی افت پیدا کند، این باعث می شود که کاربران برای دسترسی به بازاریابی های دیجیتال انجام شده محدود شوند. اما پیامک در این زمان به عنوان یک راه حل ساده بدون توجه به قطعی اینترنت می تواند تأثیرگذاری خاص خود را داشته باشد.
دسترسی سریع به مخاطبین
شما با انجام برخی روش های بازاریابی می توانید بارها از آن استفاده کنید. برای مثال تبلیغات چاپی یا تلویزیونی معمولاً بارها قابلیت استفاده دوباره دارند. این در حالی است که محتوای بازاریابی پیامکی تنها یک بار برای استفاده جذاب خواهد بود. البته نباید فراموش کنیم که هزینه چنین تبلیغاتی در مقایسه با بازاریابی پیامکی حتی در سطح گسترده و میلیونی هم قابل مقایسه نیست.
از دیگر مزایای بازاریابی پیامکی می توانیم به مقرون به صرفه بودن آن اشاره کنیم. این شیوه در مقایسه با بسیاری از روش های تبلیغاتی دیگر هزینه زیادی ندارد. خصوصاً اینکه هزینه آن به ازای هر پیامک دریافتی محاسبه می شود. به عبارتی اگر به هر دلیلی مانند خاموش بودن خط مورد نظر، پیامک ارسالی شما به دست مخاطب هدف نرسد، هزینه آن برای شما محاسبه نخواهد شد.
بازاریابی پیامکی به همان ارسال پیام کوتاه گفته می شود که در سطح انبوه و به صورت هدفمند می تواند به رونق یک تجارت خاص کمک کند.
- بازاریابی پیامکی چگونه کار می کند؟

به همین دلیل پیامک ها یک فناوری ساده و ارزان اما کارآمد هستند که می توانند به شما کمک کنند که در هزینه های بازاریابی خود صرفه جویی کنید. برای کسب وکارهایی که واقعاً برای بازاریابی پیامکی خود یک برنامه منظم و حرفه ای می چینند، این شیوه می تواند به عنوان یک سرمایه گذاری ارزشمند مورد استفاده قرار بگیرد.
روش شخصی سازی شده
مزایای بازاریابی پیامکی
در بحث مزایا و معایب بازاریابی پیامکی، از دیگر فواید این شیوه می توانیم به قابلیت دسترسی سریع آن به مخاطبین اشاره کنیم. بسیاری از شیوه های تبلیغاتی مثل بیلبوردها یا نمایشگاه های تبلیغاتی به صورتی برنامه ریزی می شوند که بازدهی آنها در طولانی مدت سنجیده شود. اما از آن جایی که پیامک در کسری از ثانیه به مخاطبین ارسال می شود، نتایج ملموس تر و سریع تری را به دنبال دارد.
اگر مخاطب احساس کند که در اولویت اول شما قرار دارد، حتماً نسبت به انجام مشارکت ترغیب خواهد شد. البته بد نیست روی این نکته هم تأکید کنیم که می توانید از کلمات جادویی روی مخاطب مثل «رایگان»، «تخفیف»، «پولساز»، «تضمینی» و دیگر موارد مشابه استفاده کنید تا بتوانید در جلب رضایت مخاطب موفق عمل کنید. پس از قدرت برخی کلمات غافل نشوید.
جمع بندی
- بازاریابی پیامکی راهی عالی برای تبلیغ کالاها و خدمات شرکت های گوناگون است.
- در اینجا به معرفی مزایا و معایب بازاریابی پیامکی پرداختیم که می توانید به کمک آن ها بهترین انتخاب را برای خرید پنل های پیامکی و استفاده از پیامک انبوه داشته باشید.
- فراموش نکنید که درک کامل این شیوه تنها در صورتی امکان پذیر است که شما با چشم باز مزایا و معایب بازاریابی پیامکی را بررسی کنید.
- از مزایای بازاریابی پیامکی می توانیم به نرخ دسترسی سریع، نرخ تعامل بالا، مقرون به صرفه بودن و عدم نیاز به اینترنت را نام ببریم.
- از معایب بازاریابی پیامکی می توانیم به عدم استفاده مکرر از یک محتوا، دشواری در جلب مشارکت افراد و فضای تبلیغاتی محدود اشاره کنیم.
- قبل از اینکه به فکر استفاده از این شیوه باشید بهتر است به خوبی مفاهیم ارائه شده در مقاله را بررسی کنید و سپس کاری را انجام دهید که فکر می کنید بهترین سوددهی را برای کسب وکار شما دارد.
پرسش های پرتکرار
- بازاریابی پیامکی چیست؟
مزایا و معایب بازاریابی پیامکی بسیار زیاد هستند. از فواید این شیوه می توانیم به دسترسی سریع، مقرون به صرفه بودن و نرخ پاسخگویی بالای آن اشاره کنیم. این در حالی است که مواردی مانند دشواری در جلب مشارکت افراد و فضای تبلیغاتی محدود از معایب این شیوه محسوب می شوند.
- به چه اشکالی می توان از بازاریابی پیامکی برای توسعه تجارت خود استفاده کرد؟
دشواری در جلب مشارکت
بازاریابی پیامکی چیست و چگونه کار می کند؟
شما برای نوشتن متن پیامک تبلیغاتی خود تنها به چند کاراکتر محدود هستید. بنابراین باید بدانید که در چنین فضایی کدام جملات بیشتر روی مخاطبین اثر خواهند داشت. اگر تصور می کنید که خیلی در این زمینه خلاق نیستید، شاید بد نباشد از یک کپی رایتر حرفه ای کمک بگیرید تا بتواند نرخ تعامل شما را بالا ببرد.
عدم استفاده دوباره از محتوا
بنابراین اگر می خواهید که بازخورد سریعی از مشتریان خود دریافت کنید، بازاریابی پیامکی می تواند برای شما بهترین پیشنهاد باشد. مردم پیام شما را دریافت می کنند و خیلی سریع بعد از مطالعه آن در صورتی که تعامل لازم را برقرار کرده باشید و بتوانید اعتبار لازم را در بین آن ها کسب کنید، به متن پیام عکس العمل نشان خواهند داد.
مقرون به صرفه
پیامک ها بر خلاف بسیاری از شیوه های بازاریابی کاملاً شخصی هستند و تنها به دست مخاطب هدف خواهند رسید. این مزیت کاربردی را نیز می توان در لیست مزایا و معایب بازاریابی پیامکی قرار داد.
البته سرعت بازاریابی پیامکی از جهات مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. برای مثال بر خلاف بازاریابی رسانه های اجتماعی و حتی بازاریابی ایمیلی هیچ نیازی به ایجاد محتوای تصویری مطابق با محتوای متنی تبلیغات خود ندارید. به همین دلیل مخاطب خیلی سریع به بررسی پیامک خواهد پرداخت. از سوی دیگر پیامک ها محدودیت کاراکتری پایینی دارند. به همین دلیل نیازی نیست که برای نوشتن آن ها زمان و سرمایه زیادی اختصاص دهید. این نیز در جایگاه خود به ارسال سریع و آسان پیامک های بازاریابی کمک زیادی می کند.